مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد اعلام کرد: یکی از علل رایج آتش‌سوزی در مناطق مسکونی یا اداری، برق است و ۵۳درصد از حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد.

مراقب سیم و کابل‌های تقلبی و غیراستاندارد باشید

به گزارش قدس خراسان، حمیدرضا کافی‌نیا گفت: اردیبهشت سال جاری ۳۴۹ عملیات اطفای حریق انجام شد که از این تعداد ۲۵۷ مورد حریق در منازل مسکونی بوده که علت ۱۸۵ مورد این آتش‌سوزی‌ها به سیم، کابل، باتری، سیم‌پیچ، کلید و پریز برمی‌گردد.  

مسئول اتحادیه صنعت برق مشهد درباره سیم و کابل‌هایی که سبب آتش‌سوزی می‌شود در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: تا پیش از کرونا کلاس‌های آموزشی به نام دوره استاندارد را برگزار می‌کردیم و اگر کسی می‌خواست جواز کسب در حوزه برق دریافت کند باید در این کلاس‌ها شرکت و دانش لازم را در این خصوص پیدا می‌کرد تا سیم و کابل استاندارد را از غیراستاندارد تشخیص دهد، اما با آمدن کرونا این کلاس‌ها تعطیل شد و در حال حاضر به دلیل اینکه مجوزها از درگاه مجوزها دریافت می‌شود افراد به راحتی مجوز کسب و کار در این زمینه می‌گیرند در حالی که شاید دانش لازم در این موضوع را نداشته باشند، در حال رایزنی هستیم تا دوباره این دوره‌ها الزامی شود و جلو فروش هر گونه سیم تقلبی به دلیل عدم شناخت فروشنده کالا گرفته شود.

رامین رضامند ادامه می‌دهد: کارخانه‌های سیم و کابل در مشهد بسیار معروف‌اند و قدمت چند دهه‌ای دارند و خراسان رضوی به عنوان قطب تولید سیم و کابل در کشور شناخته می‌شود و سابقه درخشانی در این زمینه دارد، اما در اطراف شهرهای دیگر به ویژه در تهران تولیدکنندگانی وجود دارند که سیم تقلبی با نام مشهد و یا پسوند و یا پیشوند خراسان تولید می‌کنند. وقتی پیگیر این موضوع می‌شویم مثلاً می‌گوییم چرا از نام خراسان استفاده کرده‌اید پاسخ می‌دهند، چون در جاده یا کوچه خراسان کار می‌کنیم! به صورت کلی این گونه تولیدات تقلبی در سال‌های اخیر سبب شده به صنعت سیم و کابل استان آسیب جدی وارد شود و متأسفانه در شهرهای دیگر رایج شده که کابل‌های مشهد تقلبی است.  

وی کدهای ۱۰رقمی درج شده روی سیم‌ها و کابل‌ها را یکی از راه‌های تشخیص سیم‌وکابل استاندارد از غیراستاندارد می‌داند و می‌گوید: وقتی این کد ۱۰رقمی از سرشماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ استعلام شود نشانی و محل کارخانه و همه مشخصات دقیق کالا می‌آید و خریدار می‌تواند از خرید خود مطمئن شود، حتماً خریداران هنگام خرید از فروشنده فاکتور بگیرند و اسم سیم به صورت کامل در فاکتور درج شود تا قابل پیگیری باشد. مسئول اتحادیه صنعت برق مشهد درباره شناسایی کابل‌های تقلبی از غیرتقلبی عنوان می‌کند: اگر سیم و کابلی با برند مشهد باشد، اما در شهر دیگری تولید می‌شود معمولاً ۹۰درصد این موارد ایراد دارد. در این زمینه ۲۴مورد نمونه‌برداری شد که دارای پیشوند و پسوند مشهد بودند، از این تعداد چهار مورد مربوط به مشهد و بقیه موارد به عنوان سیم و کابل غیراستاندارد شناخته شده که لازم است مردم در خرید این کالاها دقت لازم را داشته باشند.

رضامند ادامه می‌دهد: به عنوان مثال نظام مهندسی برای پروژه‌های بزرگ نمونه سیم و کابل‌هایی که قرار است در یک پروژه استفاده شود را برای اتحادیه ارسال می‌کند و اتحادیه این نمونه‌ها را برای کارخانه‌های دارای آزمایشگاه می‌فرستد تا به صورت قطعی استاندارد یا غیراستاندارد بودن نمونه‌های ارسالی مشخص شود، این آزمایش‌ها توسط کارخانه به طور رایگان انجام می‌شود و مردم عادی هم می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

وی در تکمیل توضیحات خود می‌گوید: نمونه‌های ارسالی اگر در حدی باشد که اتحادیه بتواند استاندارد یا غیراستاندارد بودن آن را تشخیص دهد این اتفاق در مرحله اول می‌افتد و چنانچه به دلیل نحوه تولید فنی، اتحادیه نتوانست تشخیص لازم را بدهد سیم و کابل‌های نمونه برای تشخیص به آزمایشگاه ارسال می‌شود. سعی کرده‌ایم در جلوگیری از خرید و فروش این کالاها بازرسی‌هایی داشته باشیم تا تقلب کم شود و از هر پیشنهادی در این زمینه استقبال می‌کنیم.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.